Wednesday, June 8, 2011

cara-cara untuk mengeratkan hubungan

Dalam sesuatu hubungan mesti ada pahit dan manis. Kita yang memainkan peranan untuk menyerikan kembali hubungan yang kian hambar. Mungkin kita tidak sedar akan kekurangan diri kita yang menyebabkan hubungan kita menjadi hambar dan mungkin dengan mengikuti 6 cara ini, hubungan kita dapat diselamatkan.

1. Jadi seorang yang kelakar
Orang yang bersifat  kelakar mudah untuk didekati kerana mereka lebih didsenangi. Begitu juga di dalam perhubungan, ia dapat membantu untuk meredakan situasi yang tegang, membantu untuk mengelakkan pertengkaran, dan melupakan sebentar tekanan yang sedang dihadapi. Sekiranya kita selalu serius, formal, cuba menunjukkan sifat kematangan yang terlampau dan sebagainya, hubungan akan menjadi bosan dan menyebabkan jurang komunikasi antara pasangan itu sendiri.

2. Ciuman
Ciuman akan menambahkan lagi keintiman hubungan pasangan tersebut. Tunjukkan rasa hormat pada isteri/suami dengan memberi ciuman kepada mereka. Walaupun perkara ini adalah mudah, tetapi ramai pasangan yang sudah lama berkahwin tidak mengamalkannya. Disebabkan faktor ambil mudah inilah kadang-kadang dapat dilihat hubungan pasangan yang sudah lama berkahwin itu menjadi tidak mesra. Tetapi ada juga pasangan tua yang sudah lama berkahwin tetapi masih lagi romantik. Kemesraan di dalam hubungan perlu dipupuk dan ia tidak datang dengan sendirinya.

3. Penghargaan
Setiap manusia amat suka dihargai kerana ia akan membuatkan diri terasa bernilai. Walaupun sesuatu perkara itu nampak mudah untuk dilakukan seperti menyediakan makanan dan sebagainya, ucapan terima kasih penting sebagai tanda penghargaan. Semakin kerap anda mengucapkan kata-kata penghargaan kepada seseorang, ianya dapat mengeratkan lagi hubungan itu.

4. Memberikan kejutan
Kejutan dapat memberikan suatu ingatan dalam hidup seseorang. 98% menyatakan bahawa mereka masih mengingati lagi terhadap kejutan yang diberikan terutamanya daripada orang yang tersayang. Dalam perhubungan kadang-kadang memerlukan kejutan. Ia akan menghasilkan memori indah buat pasangan. Sekiranya hubungan itu terdapat perselisihan faham dan sebagainya, mengenang kembali memori indah yang dilalui dapat membantu untuk meredakan kemarahan.

5. Jadi seorang yang gemarkan sejarah
Kenangan manis atau pahit yang dilalui bersama pasangan perlu untuk diceritakan semula untuk menunjukkan bahawa anda masih mengingati dirinya dan sebagai tanda penghargaan kepada dirinya kerana setia menemani anda. Setiap kali pasangan bercerita kembali mengenai sejarah yang telah mereka lalui, pasti akan menimbulkan sesuatu perasaan yang sangat positif dan dapat membantu untuk menambahkan lagi kemesraan di dalam perhubungan itu.

6. Jadi seorang yang pemaaf
Setiap yang dipanggil manusia pasti akan melakukan kesalahan dan anda perlu sentiasa bersedia untuk memaafkannya. Kesukaran untuk memaafkan seseorang akan mengeruhkan lagi perhubungan itu. Apabila anda sudah memaafkan seseorang, jangan sesekali mengungkit kesalahan yang telah mereka lakukan kerana ini akan membuatkan mereka berasa rendah diri dan putus asa. Maaf dan lupakan kesalahan yang telah dilakukan. Dan sebaiknya memberikan mereka semangat untuk meneruskan kehidupan dan menasihati mereka untuk tidak mengulangi kesalahan yang telah dilakukan.

No comments:

Post a Comment